Inhalen neomist Frans Broekhuis

Inhalen neomist Frans Broekhuis. Het inhalen van een neomist was in de jaren vijftig van de vorige eeuw geen alledaagse gebeurtenis, maar kwam toch vrij regelmatig voor. Tegenwoordig is dat een zeldzaamheid, vanwege het gebrek aan jongeren, die zich geroepen voelen priester te worden. Toen was dat toch anders.

Op de foto van 12 november 1955 ziet u de intocht per koets in Ootmarsum van neomist Frans Broekhuis en pastoor Schweigmann. De stoet bevindt zich op de Oldenzaalsestraat ter hoogte van de moestuin van de familie Tenniglo, nu GlasGalerie Frans Houben. Op de achtergrond is de karakteristieke boerderij te zien van boer Tenniglo, helaas afgebroken in de zestiger jaren ten behoeve van de woningbouw.

De foto is geschonken door de familie Broekhuis van “Erve Gervelman” te Agelo.
Frans Broekhuis was op 8 december 1954 tot priester gewijd in Sao Paulo Brazilië, waar hij missionaris was voor de orde van de Karmelieten. Op 11 december 1955 werd hij als neomist feestelijk ingehaald in zijn vroegere parochie te Ootmarsum. Bij het inhalen van de neomist was de stad feestelijk versierd met vlaggen en wit/gele wimpels. Vele verenigingen liepen mee in de stoet, die de koets begeleidde: verkenners, gidsen, wandelsportvereniging, ruiters, muziekvereniging St. Caecilia, enz. De Bergruiters rijden voor de stoet uit.

De neomist stapte samen met zijn broer Johan Broekhuis en zijn schoonzuster Annie Broekhuis-Arkink en de pastoor bij de parochiegrens in de koets. Zijn familie woonde op het ouderlijk huis “Erve Gervelman” in Agelo.

• Geplaatst in Dinkelland Visie 2013, week 29.
  • Mocht u aanvullingen op bovenstaande beschrijving weten of foutieve informatie herkennen, stuur ons dan de juiste info via dit speciale formulier.
Inhalen neomist Frans Broekhuis