Jeugdnatuurclub vangt ‘een sloot vol waterdiertjes’ bij Hoeve Springendal

Jeugdnatuurclub vangt ‘een sloot vol waterdiertjes’ bij Hoeve SpringendalVoor de kinderen van de Jeugdnatuurclub, maar ook voor hun begeleiders werd de eerste middag van het nieuwe seizoen direct een grote verrassing. Men wilde waterdiertjes vangen en voor een heel groot gedeelte van de groep, jong en oud, was dat een unicum, nieuw dus.
Waterdiertjes vangen
De Jeugdnatuurclub bleek echter prima voorbereid. De groep van 22 kinderen en 4 begeleiders ‘wapenden’ zich met netjes , waterbakken, vergrootglazen en foto’s van waterdiertjes op geplastificeerde kaarten. In de vijvers en sloten van Hoeve Springendal viste men in twee groepen naar deze diertjes. Wat een geweldig ‘gehengel’. De Jeugdnatuurclubleden visten vol enthousiasme het ene waterdiertje na het andere uit het water op.
Waterbeestjes
Tientallen werden er gevangen. En liefst 13 verschillende soorten. Dat betekent ook een goede waterkwaliteit in de vijvers en sloten van Hoeve Springendal. Na iedere vangst kwam de kaart en het vergrootglas te hulp om te kijken wat ze nu weer gevangen hadden.

Waterschorpioen

De soorten beestjes die de kinderen uit het water haalden zijn: watersalamander, larve salamander , waterschorpioen , groene kikker , schaatsenrijder , kokerjuffer , waterspin , schrijvertje , libellenlarve , rattenstaartlarve , bootsmannetje, watervlooien , acht-ogige bloedegel en de schildersmossel. Het werd voor de kinderen een bijzonder leuke en leerzame natuurmiddag. Natuurlijk werd ook de familie Brunninkhuis bedankt voor de gastvrijheid.

De Jeugdnatuurclub bestaat uit leden van 8 tot en met 12 jaar. Aan het einde van het seizoen (een schooljaar) gaan er leden af, omdat ze naar het voortgezet onderwijs gaan, maar komen er ook weer bij. Nieuwe leden blijven uiteraard welkom. De vier begeleiders van deze eerste natuurmiddag waren Gerrit Koertshuis, Harrie Wolbers, Harrie Munsterhuis en Ben Heerink.

Lees hier het volledige artikel in In & om Ootmarsum.

Jeugdnatuurclub vangt ‘een sloot vol waterdiertjes’ bij Hoeve Springendal