Met de Jeugdnatuurclub op pad in 2019

Met de Jeugdnatuurclub op pad in 2019Ook in de eerste helft van 2019 zijn de jongens en meisjes van onze JNC Ootmarsum weer heel actief geweest. Elke maand was er een activiteit en het lukt nog steeds om voldoende uitdaging te vinden in onze mooie Twentse natuur.

Het aantal deelnemende kinderen is iets teruggelopen ( ± 15 kinderen per activiteit), maar dat is inherent aan het dalende aantal basisschoolleerlingen. Dit jaar deden er ook voor het eerst 3 meisjes mee van ’n Boaken uit Agelo. Welkom dames! en probeer ook een paar jongens enthousiast te maken!

We zijn tot aan de zomervakantie 6 keer op pad geweest:

• De Jeugdnatuurclub wordt getest17 januari: we waren te gast op de Meander voor een eenvoudig internetcursusje over vogels, libellen, paddenstoelen, vlinders e.d. en de opgedane kennis werd steeds getoetst middels een interactieve kahootquiz.
  • 14 februari: vanwege ziekte van de boswachter geen bezoek gebracht Jeugdnatuurclub wijkt uit naar Kristalbadaan ons aller Springendal, maar uitgeweken naar het retentiegebied ‘Kristalbad’ tussen Hengelo en Enschede. We kregen al een beetje een lentegevoel door het prachtige weer. Veel watervogels gezien, hoge uitkijktoren beklommen en ………. een roerloze, tussen het riet verscholen, roerdomp ontdekt.
  • Jeugdnatuurclub naar de Engbertsdijksvenen21 maart: Engbertsdijkvenen bezocht. Ook nu weer een prachtige lentemiddag. En …….. gezien waarvoor we kwamen: adders en blauwe heikikkers. Ook ontdekten we veel sporen van baldadige wilde zwijnen.
  • 12 april: We waren te gast bij de onthulling van natuurbelevingsgNatuurbelevingsgebied Het Wiemselebied “Het Wiemsel”. Te zien zijn hier o.a. een ijsvogel- en oeverzwaluwenwand, insecten- en zwaluwenhotel, bijenkasten en vele nestkastjes. Samen met jongens en meisjes van de basisschool Tilligte hebben onze JNC-ers stroken wilde bloemenzaad ingezaaid.
  • Jeugdnatuurclub op bezoek bij de bij16 mei: Bezoek gebracht aan eigen Openluchtmuseum. Geluisterd naar imker Ben die vertelde over de honingbij en ook de nieuwe bijenstal bezichtigd. Ook hebben we onze eigen nestkasten, die op het terrein van het Openluchtmuseum hangen, geïnspecteerd. Jonge kool- en pimpelmezen gezien en het nest van een boomklever.
  • 22 juni: We hebben eerst de waterzuivering aan de Wiemselweg bezocht voor een korte excuJeugdnatuurclub op ontdekkingstocht bij de waterzuiveringrsie. Even luisteren met soms de neus dicht, maar altijd de oren open. Daarna in het belevingsgebied “De Wiemsel” gezocht naar waterdiertjes en insecten en natuurlijk gekeken of ons wilde bloemenzaad goed was opgekomen. Tot slot hebben we dit eerste geslaagde half jaar afgesloten met het inmiddels traditionele patatje, broodje knakworst en een pakje fris.

Na de zomerstop zijn er de volgende activiteiten in de 2e helft 2019:

• 19 september : vooruitlopend op World Clean up Day ( 21 september) gaan we opruimen langs het kanaal Almelo – Nordhorn en een natuurwerkstuk maken.
  • 17 oktober : paddenstoelen determineren op het Springendal.
  • 14 november : bezoek aan Tierpark Nordhorn met rondleiding door Nederlandstalige gids.

We gaan weer voor ‘n leerzaam en boeiend 2e half jaar samen met onze jongs en wichter!

Mede namens Robert Westerhof en Harrie Wolbers,
Ben Heerink.