Donateursavond 75 jaar vrijheid

Boeiende Heemkunde avond in het teken van 75 jaar Vrijheid

75 jaar vrijheidHet werd een boeiende avond in hotel van der Maas. Veel verhalen over 75 jaar Vrijheid en ook hoe dat volgend jaar in Ootmarsum wordt gevierd. Er komt zelfs een dropping met parachutisten op de Es en rollend legermaterieel. Dit is voor een groot deel te danken aan Ben Laarhuis, die contactpersoon is tussen het leger en de stichting 75 jaar Vrijheid in Ootmarsum. Er viel echter nog veel meer te genieten op deze Heemkundeavond.

Fons Temmink

75 jaar vrijheidOp donderdag 17 oktober vond deze jaarlijkse donateursavond plaats, die dit jaar geheel in het teken stond van 75 jaar Vrijheid. Na een inleiding door de voorzitter, Nettie Aarnink, presenteerde Fons Temmink via een boeiende presentatie de achtergronden van de totstandkoming van zijn boek over de oorlogsslachtoffers van Ootmarsum.

Een werkgroep van een tiental personen heeft jaren gewerkt aan de totstandkoming van dit boek. Door onderzoek via Internet, interviews met nabestaanden en foto’s van de Heemkunde beeldbank is een bijzonder verhaal tot stand gekomen.Fons Temmink Het boek beschrijft de verhalen van 96 slachtoffers van de 2e wereldoorlog (74 burgers en 22 militairen), waardoor deze personen een gezicht hebben gekregen. Als voorproefje bracht Fons de verhalen van twee slachtoffers. De bekendste is het verhaal van de 12-jarige Johan Heupink, die in de nacht van 31 januari 1945 slachtoffer werd van een bom die per ongeluk op zijn woning terecht kwam. Het is één van de verhalen van het boek dat op 3 april gepresenteerd wordt als start van de festiviteiten en herdenkingen t.g.v. 75-jaar bevrijding. Na afloop van deze avond werd druk gebruik gemaakt van de mogelijkheid in te tekenen op het boek, dat bij voorintekening €12,50 kost.

75-jaar Vrijheid

Paul Sijtsma en Tonnie GroeneveldVervolgens werd een presentatie gegeven van de festiviteiten rond 75-jaar vrijheid door Paul Sijtsma en Tonnie Groeneveld. Zij vertelden over de plannen voor een dropping op de Es op 4 april en hoe de bevrijding van Ootmarsum wordt gevierd. Met onder meer een intocht in kledij van 1945 en oude voertuigen. Ook spraken Paul en Tonnie over de herdenking op 4 het koesteren en vieren van de vrijheid op 5 mei. Op deze Bevrijdingsdag is er een bevrijdingsloop, maar ook een brunch voor de gehele bevolking en tal van andere activiteiten. Er is een sponsorplan opgesteld, zodat ook het benodigde geld binnen komt. Na deze presentatie werd door Arie Semmekrot namens de Heemkundevereniging een bedrag van €500 beschikbaar gesteld. De organisatie stelde voor dat de foto-werkgroep een film van deze festiviteiten zou maken.

Rob Meijer

Rob MeijerNa de pauze was het de beurt aan Rob Meier, die twee verrassingen had: een boek met foto’s van een groot aantal bekende en minder bekende Ootmarsumers. Dit boek is in een oplage van 5 stuks door hem samengesteld en uitgereikt aan onze vereniging. Ook werd door Rob een harde schijf overhandigd aan onze voorzitter Nettie Aarnink, met daarop alle 45.000 foto’s die hij inmiddels heeft gemaakt. Deze zal door onze vereniging in beheer genomen worden.

Josée Temmink

De rest van de avond was in handen van Josée Temmink, die ‘een tipje van de sluier’ oplichtte van het artikel dat zal verschijnen in het Jaarboek 2020. Een boeiend verhaal, waarin de dochter van een Russische vluchtelinge, Leone van der Eerden, de rode draad vormde. Wat was begonnen als een schijnbaar eenvoudige speurtocht naar een verdwenen meisje, leidde uiteindelijk tot een groot verhaal waar geen eind aan leek te komen. Dokter Wortelboer heeft de bevalling van dit meisje gedaan en gezorgd dat zij onderdak kreeg bij een pleeggezin in Boxmeer. Geïllustreerd met veel foto’s en verhalen werd het een boeiende presentatie, die letterlijk afgesloten werd met het oplichten van vele tipjes van sluiers. Het jaarboek 2020 wordt begin 2020 gepresenteerd.

Donateursavond 75 jaar vrijheid