Jeugdnatuurclub leert veel over de natuur

Jeugdnatuurclub leert veel over de natuurOp donderdag 14 november hebben de jongens en meisjes van de jeugdnatuurclub een rondleiding gehad in Tierpark Nordhorn. Met 15 leden en een Nederlandstalige gids maakten ze een rondgang door de dierentuin. Het dierenpark kent verschillende zones in het park. Zo zijn de verschillende werelddelen met hun kenmerkende dieren in de dierentuin terug te vinden.

Er werd een uitgebreide uitleg gegeven over welke dieren er in het park voorkomen. De leden van de Jeugdnatuurclub zijn onder andere te weten gekomen dat een kangoeroe 8 maanden lang haar baby in de buidel draagt en dat deze baby op eigen kracht in de buidel kruipt. Ook weten ze nu dat de groep ooievaars ieder jaar groter wordt en dat het vrouwtje het hele jaar in de dierentuin verblijft. Ook hoorden ze dat bepaalde diersoorten hier goed bij elkaar in één ruimte kunnen leven zoals de buffels en de halsbandpecari’s.

Jeugdnatuurclub leert veelDe groep werd begeleid door een hele enthousiaste gids, die goed op de vele vragen van de kinderen in kon gaan. Daarnaast kon de gids veel vertellen over de wolf en hoe je een pootafdruk van een wolf kon onderscheiden van die van een hond. Ze kregen de gelegenheid om verschillende huiden van dieren te voelen en konden zien hoe bepaalde schedels van dieren opgebouwd zijn.

De kinderen hoorden ook leuke feitjes. Bijvoorbeeld dat bij vluchtdieren de ogen aan de zijkant van de schedel zitten, zoals bij paarden. En roofdieren hebben de ogen aan de voorkant van de schedel. De jongens en meisjes kregen een goed beeld hoe de natuur functioneel in elkaar zit.

Het was een leerzame, maar vooral ook leuke excursie. De tijd ging erg snel voorbij. Eigenlijk tijd te kort en de Jeugdnatuurclub komt graag nog een keer terug!!!

Jeugdnatuurclub leert veel over de natuur