Afscheid van Harrie Hemmer

Afscheid van Harrie Hemmer: “De man met de gave van het woord en de humor die de luisteraar verwent”

De Heemkunde Ootmarsum heeft afscheid genomen van Harrie Hemmer. In dit geval als bestuurslid. Vijftien jaar lang diende hij deze vereniging met hart en ziel en maakte onder meer het 40- en 50-jarig jubileum mee. Het bestuur nam op een bijzondere wijze afscheid van Harrie Hemmer en ook op de algemene ledenvergadering werd aandacht besteed aan het vertrek van deze innemende persoonlijkheid.
Voorzitter Nettie Aarnink had graag tijdens de afscheidsbijeenkomst voor Harrie het lied van Triny Lopez ‘If I had a Hemmer’ willen zingen. ‘A Hemmer in the morning, a Hemmer in the evening’, maar het Coronaprotocol liet zingen niet toe.

“Harrie, je deed overal een strik om heen”

Harrie Hemmer afscheidVoorzitter Nettie Aarnink roemde het scheidend bestuurslid om zijn inzet, creativiteit, charme, organisatie-, improvisatie- en marketing talent. “Maar vooral daadkracht,” vertelt de preses van de Heemkunde, “Je hebt onze vereniging en het bestuur maar liefst 15 jaar lang laten bloeien door jouw aanwezigheid en inzet. En Harrie, je deed altijd overal een strik om heen. Je zorgde voor mooie presentjes. Je gaf kleur aan onze vereniging Heemkunde Ootmarsum.”

Harrie Hemmer staat bekend als een druk baasje met een giga groot netwerk en dat varieert van het carnaval tot en met het midwinterhoornblazen en van het CSI in Geesteren tot en met de rondleidingen in het openluchtmuseum Ootmarsum. “In het glossy blad dat uitgegeven wordt tijdens het CSI in Geesteren staat een heel mooi compliment over Harrie. Hij draagt de Twentse sfeer uit met charme en gezelligheid. Hij draagt het zelfs uit als geen ander. Harrie is de gids voor de genodigde gasten en voor sponsors en relaties vertelt hij als een amateurhistoricus en kind van de regio over de geschiedenis van dit evenement. Hij heeft de gave van het woord en de humor, die de luisteraar verwent,” zijn de kenmerkende woorden van voorzitter Nettie Aarnink.

Ze typeert hem als een man een man, een woord een woord. “Harrie: een man een man, een woord een woord. Nooit om een praatje verlegen en het maakt hem niet uit welke taal. Anders improviseerde hij er lustig op los. En altijd met een kwinkslag. Nooit te beroerd om iemand te helpen en Harrie is iemand, die denkt in oplossingen. Zeer plezierig in de omgang met iedereen. Het vak van relatiebeheer en gastheerschap zit hem in de genen en daarbij maakt hij geen onderscheid in rang noch stand. Charming as usual en zéér opvallend: altijd en overal zorgzaam voor …zijn dame Imelda!”

‘Zicht op het uitzicht’

Harrie Hemmer afscheidHarrie Hemmer kende vele verdiensten voor de Heemkunde. Lid van de Canoncommissie, die in 50 vensters de Canon van Ootmarsum samenstelde. De maquette van de Simon en Judaskerk werd dankzij Harrie toegankelijk voor het grote publiek door de replica te plaatsen in de kerk waar deze hoorde. Op de Kuiperberg verscheen een origineel ANWB bord en samen met Desirée Groot Koerkamp koos je een mooie plek voor het cadeau van de Heemkunde aan Ootmarsum. “Maar verreweg je grootse en tastbare bijdrage aan onze vereniging en Ootmarsum begon met het project ‘Zicht op het Uitzicht’ in 2005. Burgemeester Willeme wilde vanaf de oriënteertafel Ootmarsum promoten om het NK wielrennen naar Ootmarsum te halen. Jij dacht ….maar dan moet er toch wel wat gebeuren aan het uitzicht…. En Harrie, ie wet van anpak’n…. Na overleg in ons bestuur en na enig historisch graaf en speurwerk stapte je stoutmoedig naar het gemeentehuis. Met onder je arm een samengesteld document getiteld: “Met het oog op het uitzicht”.

Het jaar erop schreef je samen met Ronald Grimberg een uitgebreid artikel van maar liefst 16 pagina’s in ons Jaarboek 2006: ‘De Oriënteertafel op de Kuiperberg: met het oog op het Uitzicht.’ Jouw scherpe en alerte oog in 2005 was het begin van een groot en breed herstelproject Kuiperberg en omgeving dat we met diverse deelprojecten (waaronder de renovatie Oriënteertafel, plaatsing van het monument Willem Wilmink inclusief bedden van Bentheimer steen, herstel bronnen, historische muur met panelen en de bonzen meeuwen, het regelen en de plaatsing van de Bentheimer stenen put op de waterscheiding achter boerderij Geerdink etc.) in 2017 met een mooi feest hebben afgesloten. Een schitterend onderdeel van het Nationaal Landschap Noordoost Twente waar je samen met Gerard Davina hard aan getrokken hebt.

Harrie Hemmer afscheidEen mooier toeristisch visitekaartje is er niet,” geeft Nettie Aarnink een bloemlezing uit het Heemkundeleven van Harrie Hemmer. “Harrie, je zat 15 jaar in het Heemkunde Bestuur (2006-2020). Reden genoeg voor een koninklijke onderscheiding, of het ereburgerschap of het ambassadeurschap van Ootmarsum. Maar… onze ambassadeur was je al heel lang. Een heemkundig ambassadeur in hart en nieren. Daar hebben wij als bestuur, onze vereniging en heel Ootmarsum van genoten. En we zullen blijven genieten van je inzet omdat je de vereniging liet bloeien, Heemkunde cachet gaf en Ootmarsum mooier hebt gemaakt. Als bestuur willen we je op onze geheel eigenwijze heemkundige manier eren,” besluit de voorzitter.

Vervolgens kreeg Harrie Hemmer uit handen van penningmeester Arie Semmekrot een mooi beeld van Berend Seiger en voor zijn vrouw Imelda was er een mooie bos bloemen. Daarna werd het samenzijn op een gezellige wijze voortgezet en zo kreeg Harrie Hemmer een passend afscheid van ‘zijn’ Heemkunde Ootmarsum.

Foto’s Caspar Kouijzer

Afscheid van Harrie Hemmer