Plaats van de werkgroep Bibliotheek en Archief binnen de Heemkunde

Bibliotheek en ArchiefDe Heemkunde Ootmarsum heeft in de loop van de jaren een omvangrijk en kostbaar boekenbestand en archief opgebouwd. Daarmee is veel materiaal verkregen voor onderzoek van ons culturele erfgoed.

Er zijn abonnementen op diverse Heemkundige tijdschriften, waardoor het archief actueel blijft. Verder is er een uitgebreid knipselarchief, waarmee de historie van Ootmarsum wordt vastgelegd.

De werkgroep Bibliotheek en Archief beheert deze collecties, waardoor de gebruiker op een adequate manier kennis kan nemen van alle facetten van het culturele en historische erfgoed van Ootmarsum. In de eerste plaats is de bibliotheek en het archief beschikbaar voor leden van de werkgroepen binnen onze vereniging, maar vanzelfsprekend ook voor iedere andere geïnteresseerde. Toegankelijkheid staat daarbij voorop, waardoor iedereen hier hopelijk kan vinden wat hij of zij zoekt.

Automatisering

De catalogus van het boekenbestand en de catalogus van het archief zijn inmiddels volledig online toegankelijk, daardoor wordt het zoeken tot een minimum beperkt. Alle boeken en archiefstukken zijn op titel, schrijver, plaats en jaar van uitgave en trefwoorden in een de boekencollectie van MSMD opgeslagen. In onze bibliotheek staat een computer, waarmee u de boeken en archiefstukken via de bibliotheek catalogus kunt opzoeken.

Daarnaast vindt u ook een inhoudsopgave op deze website. Of u kunt zoeken op titels en auteur door hieronder uw zoek tekst in te voeren:

Uitleen van boeken

De Heemkunde Ootmarsum stelt alle boeken kosteloos ter beschikking aan haar leden en donateurs. Kostbare naslagwerken en archieven kunnen vanzelfsprekend alleen ter plekke geraadpleegd worden. Neem contact op met een lid van de werkgroep als u een bezoek wilt brengen aan de bibliotheek.
Bent u nog geen lid of donateur, dan kunt u zich aanmelden via het aanmeldformulier.

Vestiging

De bibliotheek is gevestigd in het Molenhuisje aan de Smithuisstraat 2.

Misschien ziet u bij het opruimen van uw boekenkast historische of culturele boeken betrekking hebbbende op ons erfgoed? Wellicht voor u overbodig, maar voor ons waardevol. Belt u even (mob. 06 21 87 39 19).

Werkgroep samenstelling:

Henk Geerdink